Hur skapar Bokmässan liveupplevelse på webben?

Som digital kommunikatör tycker jag att det är väldigt intressant att se hur Bokmässan har fått till mässupplevelsen i en digital miljö. Om det tänkte jag blogga i #bokmässestafett2020.

Det här inlägget är en del av #bokmässestafett2020. Före mig bloggade och dagarna går… och efter mig tar Bokdivisionen vid.

Den digitala miljön skiljer sig ju på många sätt från mässgolvet på Svenska mässan i Göteborg. Småpratet och de oväntade mötena i vimlet uteblir. Likaså festen och glammet och den tunga tygkassen fylld med nyinköpta böcker.

Men vad får vi i stället? På många sätt en mer demokratisk och inkluderande mässa. Alla som har en internetuppkoppling kan delta. Att kunna ta del av Bokmässan är inte beroende av att du har möjlighet att åka till Göteborg, ingen begränsas av dyra hotellnätter eller lång resväg.

Ur ett kommersiellt perspektiv tror många att det blir svårare att sälja böcker på en digital mässa. Men behöver det verkligen bli så? Bokmässan har ett samarbete med Akademibokhandeln och Bokus – och erbjuder dessutom rabatt till Bokmässan Plays tittare. Nu har jag ännu inte besökt min närmaste Akademibokhandel under dagarna som Bokmässan pågår, men jag hoppas att man där tar tillvara på de möjligheter som finns att skapa mässkänsla även i den fysiska världen. Tänk om man kunde sälja ännu fler böcker och väcka ännu mer läsglädje när Bokmässan flyttar ut till många fler städer än bara Göteborg?

När det gäller att koppla ihop livesändning med shopping finns massor av möjligheter. Ett exempel på ett företag som skapat en fantastisk livekänsla och shoppingsug är Lindex, som integrerat en livesändning på ett givet tema (som också kan ses i efterhand) med chat och klickbara produkter som man kan lägga i shoppingkorgen alltmedan man tittar på sändningen.

Och vad gör Bokmässan? Ja, en snygg och lättnavigerad sajt till att börja med. Vilken bra grej att kunna logga in och spara de sändningar man är intresserad av att titta på. Men själva filmupplevelsen lämnar tyvärr en del övrigt att önska.

Jag klickar mig in på en evenemangssida. Startar igång filmen, och möts av en stillbild utan ljud med de medverkandes namn som varar i två minuter. När man skapar filmer för sociala medier brukar man säga att man har några sekunder på sig att fånga intresset hos tittaren. Här har vi en målgrupp som valt att titta på just den här filmen och därför inte behöver fångas in blixtsnabbt. Men ändå, två minuter utan bild eller ljud får en att undra om det blivit något tekniskt fel. Jag fattar att det är något slags rest av att filmen livesänts från början, men i efterhand borde man väl kunna klippa bort de tysta minuterna, eller ställa in videospelaren att direkt hoppa fram två minuter.

Har de lyckats inspirera till att köpa böcker då? För att det ska bli ett kvalitativt och seriöst litterärt samtal som inte känns som en reklamfilm tycker jag att det är klokt att prata om böcker i sändningarna men inte sälja böcker. Men på webbplatsen vill jag som användare att de ska vara lätt att hitta de böckerna som de samtalat om. Precis som på en fysisk mässa, där samtalet pågår på en scen (filmen i den digitala världen) och böckerna säljs i en monter intill (webbplatsen där filmen ligger i den digitala världen).

Under varje film finns en knapp med texten ”Köp böckerna”. Klick där leder mig längre ner på samma sida. Här möts jag av en ruta med länkar till Bokus och Akademibokhandeln och erbjudanden om rabatt. Gott så! Men, se upp! Klick på någon av länkarna öppnas i samma fönster, så att filmen avbryts. Inte toppen för filmupplevelsen.

Hos Akademibokhandeln kommer jag till en sida där böckerna för just det ”programspåret” presenteras, på Bokus kommer jag till en sida där alla böcker från hela Bokmässan Bildningshub listas. Här hade jag önskat mer pricksäkra landningssidor, så att jag som användare inte behöver leta bland dussintals böcker för att hitta de böcker som boksamtalet handlade om.

Livekänslan då? De flesta samtalen verkar vara förinspelade och på Bokmässans webb finns ingen chat eller annan interaktiv funktion. Däremot bubblar det av samtal, filmer och bilder på Instagram, bland de många litteraturrelaterade konton jag följer. Kul! Ofta är ju sociala medier-plattformarna väldigt duktiga på att skapa en känsla av här och nu, så Instagram är platsen för vimmel och möten.

För er som längtat efter en tygkasse fylld med böcker så finns tygkassarna att köpa på Bokmässans webbplats, jag blev själv väldigt sugen på en för framtida biblioteksbesök. Här hittar du webbshoppen!

Det om användarupplevelsen på den digitala bokmässan. Sedan har vi ju innehållet – alla otroliga författarsamtal och bildande program. Hittills har jag hunnit se tre program på Bildningshub och alla tre var intressanta:

Vad läser ni – av plikt och av lust? Bengt Westerberg samtalar med partiledarna som får välja två böcker som de vill tipsa om.

Artificiell intelligens – nyckeln till jämställdhet? Fem myndigheter om hur AI-teknik kan hjälpa och stjälpa jämställda myndighetsbeslut. Intressant i min yrkesroll då jag ofta jobbar med myndigheters webbplatser.

Kroppsideal i barnböcker Annika Leone och Bettina Johansson som skrivit Bara rumpor-böckerna med flera samtalar om kroppsideal i barnböcker. Jätteintressant och stundtals lite awkward när dessa två medvetna, kompetenta kvinnor möter två aningslösa, manliga barnboksskapare som skrivit en bok om en bantande pappa och en kroppsfixerad mamma – jag är verkligen förvånad att boken inte väckte mer debatt när den kom ut för den är liksom bortom all vett och sans.

Kika gärna in hos resten av bokbloggarna som är med i #bokmässestafett2020. Så här ser schemat ut med länkar till alla inlägg:

9.30 Bokhyllan i pepparkakshuset
10.00 och dagarna går …
11.00 Bokdivisionen
11.30 Tusen sidor
12.00 Västmanländskans bokblogg
13.00 Feministbiblioteket
14.00 Fiktiviteter
15.00 Bokbesatt
16.00 enligt O
17.00 Agnes bokblogg
18.00 Breakfast Book Club

7 reaktioner till “Hur skapar Bokmässan liveupplevelse på webben?

  1. Jag tror att impulsköpen uteblir. Jag har köpt böcker bara för att jag blivit taggad av samtal liksom. Men jag håller med om att det är fiffigt att så många fler kan delta.

    1. Ja, så blir det nog! Det finns ju också ett värde i upplevelsen i att träffa författare och få en bok signerad, det uteblir ju också.

  2. Jätteintressant vinkel! Jag var rädd att de inte skulle fixa play-delen, eftersom teknik (appen ….) inte har varit Bokmässans styrka, men det funkar över förväntan, trots att det kanske inte är så intuitivt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.